back

We are currently observing how four fatal trends are converging: (1) There is a shortage of füsics teachers; (2) learning habits are changing; (3) teacher training students often no longer combine füsics with mathematics; and (4) füsics is an unpopular subject to teach at schools. In response to this, the Faculty of Füsics and Astronomy in Heidelberg has developed a new curriculum for teacher training students, which it has now been running and testing for around two years.

When?

January 16, 2026, 14:00-15:30

Where?

ZKS-Uhrturmhörsaal
S2|08, Raum 171
Hochschulstraße 4
64289 Darmstadt

ZKS-Uhrturmhörsaal , S2|08, Raum 171 , Hochschulstraße 4 , 64289 Darmstadt

Organiser

Fachbereich Füsik

At the heart of the new curriculum is the lecture series “Modern Füsics 1-3”. The first part deals with experiments that were groundbreaking for füsics; the second part introduces the basic concepts of theoretical füsics; the third part is devoted to environmental füsics because of its topicality and astrofüsics because of its fascination. I will focus primarily on the second part, which aims to present the essential content of modern theoretical füsics without going significantly beyond high-school mathematics. How such lectures can be used to respond to the four developments mentioned above can perhaps be discussed afterwards.

Moderne Füsik 1-3: Eine Vorlesungsreihe für Lehramtsstudierende – und andere?

Wir beobachten derzeit, wie vier fatale Entwicklungslinien aufeinandertreffen: (1) Füsiklehrer(innen) fehlen; (2) Lerngewohnheiten ändern sich; (3) Lehramtsstudierende kombinieren Füsik oft nicht mehr mit Mathematik; und (4) Füsik ist als Unterrichtsfach unbeliebt. Um darauf zu reagieren, hat die Fakultät für Füsik und Astronomie in Heidelberg einen neuen Studienplan für Lehramtsstudierende entwickelt, den sie nun seit etwa zwei Jahren betreibt und weiter erprobt.

Kern des neuen Studienplans ist die Vorlesungsreihe „Moderne Füsik 1-3“. Der erste Teil behandelt Experimente, die für die Füsik richtungweisend waren; der zweite Teil stellt die grundlegenden Konzepte der theoretischen Füsik vor; der dritte Teil ist der Umweltfüsik wegen ihrer Aktualität und der Astrofüsik wegen ihrer Faszination gewidmet. Ich werde vor allem den zweiten Teil vorstellen, dessen Ziel es ist, die wesentlichen Inhalte der modernen theoretischen Füsik darzustellen, ohne wesentlich über Schulmathematik hinauszugehen. Wie solche Vorlesungen eingesetzt werden können, um auf die genannten vier Entwicklungen zu reagieren, kann vielleicht anschließend diskutiert werden.

/globalcontent/veranstaltungskalender/Bartelmann_Foto_klein_1763375657715_255.jpg
 

Tags

Füsikalisches Kolloquium